Activity Trackers - Leefvit
16078
post-template-default,single,single-post,postid-16078,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,side_menu_slide_with_content,width_470,qode-theme-ver-13.3,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
 

Activity Trackers

Activity Trackers

Tegenwoordig zijn er erg veel activity trackers op de markt. Ze houden je stappen bij, je hartslag, je slaapritme en je energieverbruik. Je kunt ze zelfs koppelen aan verschillende apps als MyFitnessPal. Dit betekent dat je precies zou kunnen zien wat je eet en wat je verbruikt. Maar hoe betrouwbaar zijn deze activity trackers?

Uit onderzoek blijkt dat een Activity Tracker mensen kan helpen om hun gedrag te veranderen meer te bewegen. Het aantal stappen en afgelegde afstand is vaak redelijk nauwkeurig en de verschillen van dag tot dag kun je met een tracker goed in kaart brengen.

Toch blijkt ook uit onderzoek dat activity trackers niet altijd even nauwkeurig zijn als het gaat om het bepalen van energieverbruik. Een tracker bepaald aan de hand van persoonsgegevens en hartslag het energiegebruik. Dit kan per tracker behoorlijk verschillen. Een aantal van de trackers overschat het dagelijks energiegebruik, en een aantal wordt minder nauwkeurig als de intensiteit van de activiteit toeneemt.


Persoonlijke terugblik:

Laatst kon ik mijn horloge wel uit het raam gooien en werd ik m’n neus op de feiten gedrukt wat zo’n horloge je eigenlijk allemaal kan wijsmaken. Het is woensdag en ik heb besloten een dagje vrij te nemen, alhoewel ben je eigenlijk nog wel vrij als ondernemer? Er spoken allerlei ideeën door mijn hoofd en ik ben volop bezig om deze plannen goed op papier te zetten. Halverwege de middag kom ik er achter dat ik eigenlijk nog geen stap heb verzet, met uitzondering van het stofzuigen in de ochtend. Tijd om even een frisse neus te halen & m’n hoofd leeg te rennen. Na een heerlijke 12 km in het zonnetje met een gemiddelde snelheid van 4:49 km per uur kom ik voldaan terug, vocht aanvullen, douchen en inmiddels is het alweer tijd om eten te koken. Na het avondeten nog een klein wandelingetje gemaakt door het Noorderplantsoen en om half negen plof ik voldaan op de bank met een serie. Nog geen uur later begint mijn horloge te piepen: ‘’TIJD OM TE BEWEGEN’’ geeft hij aan.


Mijn visie en conclusie:

Persoonlijk denk ik dat een activity tracker voor veel mensen als motivatie of ondersteuning kan dienen. Het is een handig hulpmiddel om jou in beweging te krijgen, daarnaast is sporten met een GPS horloge geweldig. Hij registreert je trainingskilometers en je kunt gemakkelijk je inspanningen analyseren en dus progressie boeken, maar het heeft ook een keerzijde. Je kunt er helemaal in op gaan waardoor het obsessief gaat worden. Steeds meer, meer en meer willen. Daarnaast is een activity tracker niet nauwkeurig genoeg om ook je energiegebruik te bepalen.

Kortom: Een aardige indicatie, meer niet.

Heb jij een activity tracker? & wat is jouw ervaring?

1Reactie
  • Stephanie
    Geplaatst op 06:22h, 17 april Beantwoorden

    Mooi geschreven Menk! Heb er een tijdje een gehad en gekoppeld met MyFitnessPal! Vond het super leuk en motiverend om bij te houden! Heel leerzaam om te zien wat je nou eigenlijk doet op een dag en wat je eet, je wordt er veel bewuster van! Maar wat je zegt klopt helemaal; je kunt er helemaal in op gaan! Ben stiekem heel blij dat ‘ie nu boven in de kast ligt haha! Tenslotte weet je met wat gezond verstand ook best wat gezond is!

Geef een reactie