8 Tips om te starten met hardlopen - Leefvit
16218
post-template-default,single,single-post,postid-16218,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,side_menu_slide_with_content,width_470,qode-theme-ver-13.3,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
 

8 Tips om te starten met hardlopen

8 Tips om te starten met hardlopen

Het mooie weer komt er weer aan en dat betekent dat veel mensen hun hardloopschoenen weer uit de kast halen. Maar hoe zet je nu die eerste stap om (weer) te beginnen met hardlopen & hoe houd je het vol? Hieronder een aantal tips.

            1. Zorg voor goed materiaal

              Goede hardloopschoenen zijn erg belangrijk. Oké ik geef toe, ook zelf ben ik zes jaar geleden de eerste paar keer begonnen op mijn gympen. Je weet immers niet of hardlopen iets is wat bij je past maar aan te raden is het zeker niet. Ze geven totaal geen demping waardoor de kans op blessures veel groter is. Al gauw kocht ik daarom mijn eerste hardloopschoenen bij Runnersworld in Groningen. Wanneer je wilt beginnen, raad ik je zeker aan om naar een hardloopspeciaalzaak te gaan. Hier kunnen ze je helpen met het aanmeten van de juiste schoenen door een uitgebreide (loop)analyse. Daarnaast is een functionele hardloopoutfit ook aan te raden en vaak zijn deze ook nog erg leuk!

            2. Stel een doel

              Door het stellen van doelen is het makkelijker om het hardlopen vol te blijven houden. Probeer dit doel ook te specificeren, hoe vaak wil je per week lopen? En wat wil je bereiken met het hardlopen? Is dit omdat je graag aan een bepaalde hardloopwedstrijd wilt mee doen, puur voor ontspanning of wil je jezelf graag fitter en energieker voelen? En wanneer wil je dit doel graag behalen?

            3. Kleine stapjes

              ”Iedere grote verandering begint met een kleine stap’’. Probeer het hardlopen rustig op te bouwen en loop niet gelijk te hard van stapel, want voor je het weet ben je een blessure rijker en een heleboel motivatie en plezier armer.

            4. Gebruik een schema

              Door gebruik te maken van een schema train je op een verantwoorde manier richting je doel. Het geeft vaak houvast en zorgt dat je niet iedere training hetzelfde doet. Zelf ben ik zes jaar geleden begonnen met Evy (Start to run) wat ik erg prettig vond maar ook via, internet of bij gespecialiseerde hardloopzaken kun je vaak verschillende trainingsschema’s krijgen.

            5. Structuur

              Zorg voor structuur in je hardloopmomenten. Ben je meer een ochtendloper? Of loop je juist liever in de avond? Bepaal voor jezelf wat jij prettig vind. Daarnaast moet het natuurlijk ook haalbaar zijn in je weekplanning. Heb je onregelmatige school/werktijden? Probeer dan per week je hardloopmomenten alvast in te plannen in je agenda.

            6. Maak het leuk

              Heel belangrijk, maak het leuk! Dit kan voor iedereen anders zijn, wissel je trainingen af in snelheid, tijd en afstand. Varieer in verschillende hardlooproutes, ga bijvoorbeeld op zoek naar een loopgroep/maatje of koop eens een nieuwe hardloopoutfit.

            7. Rust en luister naar je lichaam

              Bij het volhouden van hardlopen is het inplannen van rustdagen misschien wel het allerbelangrijkste. Probeer daarnaast te luisteren naar je lichaam. Zeurt je knie, een pijnlijke scheenbeen of last van darmkrampen tijdens het lopen? Allemaal redenen om naar te luisteren. Doe rustiger aan of stop zelfs je training. Sommige loopblessures kunnen zo zijn hardnekkig zijn waardoor je een aantal weken uit de running bent, en dit wil je natuurlijk niet.

            8. Geniet

              Genieten is best lastig als je net begint met hardlopen want vaak moet je nog conditie opbouwen en is er van die runnershigh waar iedereen het over heeft nog niet echt sprake, maar vergeet niet: iedereen is eens begonnen. Vergelijk jezelf daarom niet met anderen en laat je ook niet negatief beïnvloeden door Activity Trakcers en verschillende hardloop apps waarmee je alle vorderingen kunt bij houden, een geweldig hulpmiddel maar het is jouw proces. Niets is zo lekker om te lopen in het moment, genietend van elke stap.


Krijg jij al zin om je hardloopschoenen aan te trekken? & als je al begonnen bent met hardlopen, ben ik heel benieuwd hoe jij dit hebt aangepakt. Behoor je tot de mooi weer lopers of houd je er ook van om in de winter hard te lopen?

Geen reactie's

Geef een reactie