Kun je blijven sporten tijdens je zwangerschap? - Leefvit
16243
post-template-default,single,single-post,postid-16243,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,side_menu_slide_with_content,width_470,qode-theme-ver-13.3,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
 

Kun je blijven sporten tijdens je zwangerschap?

Kun je blijven sporten tijdens je zwangerschap?

Dat er tijdens je zwangerschap een heleboel verandert in je lichaam is vast geen nieuws voor je. Maar wat betekent dit voor je sportactiviteiten? En waar moet je op letten? Met deze ZwangerFit tips kun je veilig sporten tijdens je zwangerschap.

Allereerst is het belangrijk om te weten dat sporten goed is voor jou en de baby. Wanneer je regelmatig beweegt heb je meer energie en slaap je vaak beter. Daarnaast kan bewegen er voor zorgen dat je minder last krijgt van zwangerschapskwaaltjes als oedeem (vocht vasthouden), onrustige benen en spataderen. Je versterk je je core- en andere spieren, behoud je je balans (letterlijk, je zwaartepunt verandert nogal). Het zorgt ervoor dat je eventuele spanning kwijtraakt en dat je niet onnodig veel aan komt in gewicht. Dit alles heeft een positieve invloed op je baby. Door te bewegen krijg je een betere bloedsomloop, er stroomt meer bloed en dus meer voedingsstoffen naar je baby.

Welke sporten niet en welke wel?

Sporten die je beter achterwege kunt laten zijn sporten waarbij je onverwachte bewegingen moet maken zoals hockey, tennis en andere balsporten. Hetzelfde geldt voor vechtsporten of sporten waarbij er kans is op een lelijke val zoals paardrijden en skiën.
In tegenstelling tot wat veel vrouwen denken kun je tijdens de zwangerschap gewoon nog hardlopen en krachttraining doen. Belangrijk is dat je let op de signalen die je lichaam aangeeft, heb je een zwaar of oncomfortabel gevoel in je bekkenboden, stop dan met de activiteit en zoek een andere bewegingsvorm die bij je past, bijvoorbeeld ZwangerFit.

ZwangerFit tips:
        • Zorg voor extra calorie-inname voor de training. Neem desnoods wat fruit, druivensuiker of een boterham mee
        • Zorg ervoor dat je lichaamstemperatuur niet te hoog wordt, kies daarom voor ademende kleding
        • Drink voldoende water om je vochtbalans op peil te houden en om oververhitting te voorkomen
        • Zorg ervoor dat je hartslag niet te hoog wordt, dus raak niet buiten adem. Jij en je baby hebben zuurstof nodig
        • Let op je ademhaling, uitblazen wanneer je kracht zet en nooit je adem inhouden of vastzetten (dit zorgt voor druk op de buikwand)
        • Je lichaamszwaartepunt zal zich verplaatsen waardoor je houding verandert, probeer zo rechtop mogelijk te blijven staan en lopen en zorg dat gewicht goed verdeeld is over beide benen
        • Niet bewust je rechte buikspieren trainen, dit doordat door de groei van je buik, je buikspieren gaan wijken (diastase)
        • Luister naar je lichaam, stop als je je duizelig of misselijk voelt of als je harde buiken krijgt.


Sport jij of heb jij gesport tijdens je zwangerschap? Hoe bevalt of beviel dat?

Geen reactie's

Geef een reactie